فواید هویج برای سلامتی بدن

هویج دارای ترکیبات گیاهی بسیاری از جمله کاروتنوئیدها است. اینها موادی با فعالیت آنتی اکسیدانی قوی هستند که با بهبود عملکرد ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی، بیماری‌های دژنراتیو مختلف و انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید: فروش هویج صادراتی

بتا کاروتن، کاروتن اصلی موجود در هویج و کلم سفید ثعلب، می تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود. با این حال، این فرآیند تبدیل ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. خوردن چربی با هویج می تواند به جذب بیشتر بتاکاروتن کمک کند. ترکیبات گیاهی اصلی هویج عبارتند از: بتا کاروتن: هویج نارنجی حاوی مقدار زیادی بتا است. آلفا کاروتن: یک آنتی اکسیدان که مانند بتا کاروتن تا حدودی در بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود.

لوتئین: یکی از رایج ترین آنتی اکسیدان ها در هویج، لوتئین عمدتاً در هویج زرد و نارنجی یافت می شود و برای سلامت چشم مهم است. لیکوپن: لیکوپن یک آنتی اکسیدان قرمز روشن که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ، از جمله هویج قرمز و بنفش یافت می شود، ممکن است خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را کاهش دهد.

پلی استیلن ها: تحقیقات اخیر ترکیبات زیست فعال موجود در هویج را شناسایی کرده است که ممکن است به محافظت در برابر سرطان خون و سایر سرطان ها کمک کند. آنتوسیانین ها: اینها آنتی اکسیدان های قوی هستند که در هویج تیره رنگ یافت می شوند.

هویج و کلم قرمز خشک شده منبع عالی بسیاری از ترکیبات گیاهی به ویژه کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن و لوتئین است.

فواید هویج برای سلامتی: بیشتر تحقیقات در مورد هویج بر روی کاروتنوئیدها متمرکز شده است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: رژیم های غذایی غنی از کاروتنوئیدها ممکن است به محافظت در برابر چندین نوع سرطان کمک کند. این شامل سرطان پروستات، روده بزرگ و معده است.

زنان با سطوح بالای کاروتنوئیدها در گردش خون ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش دهند. تحقیقات قدیمی نشان داد که کاروتنوئیدها می توانند در برابر سرطان ریه محافظت کنند، اما مطالعات جدیدتر ارتباطی را شناسایی نکرده اند.

کاهش کلسترول خون: کلسترول خون بالا یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی است. مصرف هویج با کاهش سطح کلسترول مرتبط است .

کاهش وزن:

به عنوان یک غذای کم کالری، هویج می تواند سیری را افزایش دهد و در وعده های بعدی کالری دریافتی را کاهش دهد. به همین دلیل، آنها ممکن است مکمل مفیدی برای رژیم کاهش وزن موثر باشند.

سلامت چشم:

افرادی که سطح ویتامین A پایینی دارند بیشتر احتمال دارد شب کوری را تجربه کنند، وضعیتی که ممکن است با خوردن هویج یا سایر غذاهای غنی از ویتامین A یا کاروتنوئیدها کاهش یابد. کاروتنوئیدها همچنین ممکن است خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را کاهش دهند.

خوردن هویج با کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی و همچنین بهبود سلامت چشم مرتبط است. علاوه بر این، این سبزی ممکن است یک جزء ارزشمند از یک رژیم غذایی موثر کاهش وزن باشد. هویج ارگانیک در مقابل رشد معمولی، کشاورزی ارگانیک از روش های طبیعی برای رشد محصول استفاده می کند.

مطالعاتی که هویج‌های ارگانیک و معمولی را با هم مقایسه کردند، تفاوتی در میزان کاروتنوئیدها یا محتوای آنتی‌اکسیدانی و کیفیت آن‌ها پیدا نکردند.

با این حال، هویج های معمولی و کلم قرمز اسیدی دارای بقایای آفت کش هستند. اثرات درازمدت مصرف آفت کش های درجه پایین بر سلامتی مشخص نیست، اما برخی از دانشمندان نگرانی هایی را ابراز کرده اند.

در حالی که هیچ مدرکی نشان نمی دهد که هویج ارگانیک مغذی تر از هویج های معمولی است، انواع ارگانیک کمتر احتمال دارد که آفت کش ها را ذخیره کنند.

هویج بچه یک غذای میان وعده محبوب است. دو نوع هویج به نام هویج بچه نامیده می شود که می تواند گمراه کننده باشد. از یک طرف، هویج کامل برداشت شده در حالی که هنوز کوچک است.

از سوی دیگر، هویج‌های خرد شده وجود دارند که تکه‌هایی از هویج‌های بزرگ‌تر هستند که با ماشین به اندازه دلخواه برش داده شده، سپس پوست کنده، صیقلی شده و گاهی اوقات قبل از بسته‌بندی با مقدار کمی کلر شسته شده‌اند. تفاوت بسیار کمی در مواد مغذی بین هویج معمولی و بچه هویج وجود دارد و آنها باید اثرات یکسانی برای سلامتی داشته باشند.

هویج بچه هویج کاملی است که قبل از بزرگ شدن برداشت می شود، در حالی که هویج خرد شده تکه هایی از هویج بزرگتر است که قبل از بسته بندی با ماشین برش داده شده، پوست کنده شده، صیقل داده شده و شسته شده است. هویج به طور کلی برای خوردن بی خطر در نظر گرفته می شود اما ممکن است در برخی افراد اثرات نامطلوبی داشته باشد. علاوه بر این، خوردن بیش از حد کاروتن می تواند باعث شود پوست شما کمی زرد یا نارنجی شود، اما این بی ضرر است.

آلرژی به هویج نمونه‌ای از واکنش متقاطع است که در آن پروتئین‌های موجود در برخی میوه‌ها یا سبزیجات به دلیل شباهتشان به پروتئین‌های موجود در انواع خاصی از گرده، باعث واکنش آلرژیک می‌شوند. اگر به گرده غان یا گرده گل ماگ حساس هستید، ممکن است به هویج واکنش نشان دهید.